2015. jún 10.

Kétkedők és akadályok – Örülj nekik!

írta: EF
Kétkedők és akadályok – Örülj nekik!

Van tehát egy jó cél, van egy klassz csapat, körvonalazódik az út, jönnek a lehetőségek, lelkesek és motiváltak vagyunk. Innen már egyenes út vezet a sikerhez, ugye? Dőljünk hátra, és nézelődjünk elégedetten…

Két dolog biztos csak, amikor valami újba kezdesz. Az egyik: lesznek nehézségek. A „sima ügy lesz”, „nem lesz itt semmi probléma” és hasonlók hallatán nyugodtan kezdj el gyanakodni.  A másik: lesznek olyanok, akik kételkednek benned, vagy abban, amit csinálsz.

1. Akadályok

Mi sem könnyed gazellaléptekkel jutottunk idáig. Voltak időszakok, amikor szívesebben lettünk volna vattacukor árusok, vagy portások egy nyugdíjas otthonban.

rock-climber-sport-hd-wallpaper-1920x1200-7043.jpg

Az alaphelyzet nálunk az, hogy minden megoldható.  Így kénytelenek vagyunk sokkal kreatívabbak lenni annál, mint amit általában gondolunk magunkról. Ehhez az sem árt, ha nagyon, de nagyon kitartó vagy. Ha meg valami végképp nem működik, azt jó szívvel elengedjük, és nem sajnálkozunk párás tekintettel, hogy pedig de jó lett volna!

2. Kétkedők – „Amikor a változás szelei fújnak, a kétkedők falakat húznak föl, az optimisták pedig vitorlákat!”

Nem mondjuk, hogy holnaptól kezdd el őket szeretni, de megéri figyelni rájuk. Ők azok, akik nem hagyják, hogy elkényelmesedj.

Gondolkodásra ösztönöznek, lehetőséget teremtve arra, hogy több nézőpontból lásd magadat, a terveidet, a célodat, így még időben változtathatsz, ha szükséges.

Néhány kérdés, amit kétkedőktől (és fanyalgóktól) kaptunk:

  • Miért pont a megújuló energia? Magyarországon ez senkit sem érdekel.

A világon minden energia! Képzeljük el, mi lenne, ha ez az energia folyamatosan és nagyon olcsón – akár ingyen (mint pl. a csoporton belüli mobilhívások esetén) – rendelkezésre állna! Hogyan és mennyire változtatná ez meg a társadalmat, a gazdaságot, a mindennapi életet? 

Több éves tapasztalattal a hátunk mögött egyértelműen a megújulók mellett tesszük le a voksunkat, főként a napenergia mellett, hiszen ez mindenki számára elérhető (szélerőművet viszonylag kevesen építenek a hátsó kertbe). Ha pedig egy ilyen radikális változásokat hozó tényről és a benne rejlő lehetőségről hitelesen tudsz információt átadni, akkor egyre több embert fog érdekelni a téma.

  • Ki a célcsoport?

Ezt leginkább marketing szakemberek szokták megkérdezni, és amikor azt mondjuk, hogy mindenki, akkor sokan előveszik a „megintegyhülyeügyfél” nézésüket. Persze, láttunk már mi is marketing tankönyvet: ilyen nincs. Fel is adta a leckét, hogy hogyan érhetünk el mindenkit. Végül megtaláltuk a megoldást! (Később ezt is eláruljuk).

  • Fénykörközösség. Akkor ez egy szekta?

facepalm-1.jpg

(Néha azért mi is érzünk így)

Akár lehetnénk is, de ennél földhözragadtabbak vagyunk. Közösségünk tagjai azok a napelemes energiát felhasználó magyarországi intézmények, vállalkozások, melyek a fenntarthatóságot a megújuló energiák népszerűsítésén keresztül hirdetik. Eddig közel 100-an.

  • Jó, de végül is mi a cél?

Azt szeretnénk, ha mindenki tudná, hogy van lehetősége választani. Most! Nem holnap, vagy 10 év múlva. Napjainkban a megújuló energiát hasznosító technológiák pont olyan robbanásszerű mértékben fejlődnek, mint a számítástechnikai eszközök vagy a mobiltelefonok. Nem akarjuk, hogy 20 év múlva bárki azt érezze, hogy lemaradt valamiről!

collage.jpg

(Mobiltelefon a ’80-as években, és 2010-ben. Ahhoz képest, hogy nem jósoltak neki túl nagy jövőt…)

  • Klassz, de hogyan éritek ezt el?

Meggyőződésünk szerint a saját élmény, saját tapasztalat tud hiteles lenni, és változást elindítani. Ha már hitelesség: azt már az elején tudtuk, hogy ebben a témában a gyerekek nagyon fontosak. Ők nekünk is újfajta nézőpontot adnak azzal, hogy máshonnan szemlélik a világot. A szó szoros értelmében. Kicsit guggolj le melléjük! Ugye mennyivel közelebb vannak a természethez?

  • A mai gyerekek egész nap a Facebook-on lógnak, meg a telefonjukat nyomkodják.

Lehet. Nekünk mégis sikerült felállítani őket egy kis időre a kütyüik mellől. (Sőt: időről időre vissza is kellett ülniük a Facebook elé!:))

Közös élmény, közös megtapasztalás - ez az Energy Factory.  A cél az, hogy lássuk, tudjuk, mit jelent a gyerekeknek ez a téma, mi az, amit tudnak, és azt hogyan tudják továbbadni másoknak. Az Energy Factory-ban 10-18 éves diákok formai kötöttségektől mentesen, tetszőlegesen választott eszközökkel mondják el a környezetüknek, hogy számukra mit is jelent a fenntarthatóság. Az idei versenyre jelentkező félszáz csapat közül 12 jutott a döntőbe, és hamarosan eldől, kié a legjobb projekt.

  • És hol van ebben az üzlet?

Nonprofit cég vagyunk. Így a szó legszorosabb értelmében sehol. Mégis azt mondjuk, hogy ez a legjobb üzlet a világon: ha változik a világ, azzal nagyon sokat nyer mindenki. Mi a legtöbbet, hiszen azzal, hogy elindítottuk a változást, nyomot hagyunk a világban! (És ki ne vágyna erre?:))

(Szerző: Szandra)

Szólj hozzá