2015. jún 22.

Napóra és kommunikációs robbanás. Meg egy focis hasonlat Istenes Bencétől

írta: EF
Napóra és kommunikációs robbanás. Meg egy focis hasonlat Istenes Bencétől

Mitől leszünk győztesek? 1. rész

Fenntarthatóság és foci?

Az idei Energy Factory díjátadó műsorvezetője, Istenes Bence szerint a valódi változáshoz a fenntarthatóságról és a környezettudatosságról már gyerekkorban kell beszélni. 

 A 2015-ös Energy Factory nyertese: Bibó Napóra (mentor: Zámbó Csaba)

Az ötfős csapat nem kevesebbre vállalkozott, mint egy különleges napóra elkészítésére Kiskunhalas egyik terére, ezzel egy olyan ősi, egyszerű, ám mégis rengeteg üzenetet magában hordozó célt valósítottak meg, amely a zsűri döntése alapján fődíjat ért.

_kcs4655_masolata_masolata.jpg

Bár maga a napóra nem bonyolult szerkezet, de a projekt megvalósítása nagyon összetett feladat volt. Engedélyek, látványtervek, műszaki tervek, költségvetés, alapanyagok beszerzése, kiválasztása, legyártatása, kivitelezés, ellenőrzés, és a pénz. Támogatókat kellett szerezni, ehhez pedig kellett egy jól felépített kommunikációs terv, meg kellett mozgatni a szülőket, ismerősöket, kapcsolatokat. 

A csapat végül minden valós, vagy annak tűnő akadályt megugrott, köszönhetően az elszántságuknak és összeszedettségüknek. Folyamatosan hírt adtak az újabb médiaszereplésről, szponzorok, támogatók, és pártolók álltak tömegesen a projekt mellé, gyakorlatilag egész Kiskunhalas a napóra megvalósításának lázában égett, amely a fenntarthatóság és a környezettudatosság szimbóluma is.

(Nánai Viktória és Dadai Zita - Bibó Napóra)

Egy napóra természetesen nem veheti fel a versenyt korunk modern időmérőivel, nem is ez a cél. Korábban napórák alapján terveztek meg városokat, így jelképezik egy közösség születését, alapját is. Ma olyan környezet vesz bennünket körül, amelyben a technológia uralkodik – időbeosztásunkat, életünket ma már nem napórákhoz, hanem ember által beállított mesterséges időmérőkhöz igazítjuk. Elcsépelt és sablonos, de ettől még mindannyian így érezzük: rohanó világban élünk.  A napóra kapcsolatot teremt a természet, annak ritmusa, és az ember között, emlékeztet bennünket arra, hogy a természet része vagyunk, és eredetileg annak ritmusához igazítottuk életünket.

A kiskunhalasi Semmelweis téren felállított napóra tehát azon túl, hogy valódi közösségépítő projektté nőtte ki magát a megvalósítás során, arra is felhívja a figyelmünket, hogy a természet erői, törvényei mindig is hatással lesznek ránk, emberekre.

Kommunikációs különdíj: A Fényrobbantók (mentor: Urbán Kata)

A 11 fős csapat jól átgondolt, fokozatos kommunikációs stratégiát épített fel.

Az első állomások a megyei vezető televízióban és rádióban való szereplések voltak, majd ezeket a tartalmakat kezdték el népszerűsíteni, tudatosan használva a Facebook, mint online médiafelület lehetőségeit. Az utolsó egy hónapban még inkább ráerősítettek, hiszen az Energy Factory történetében először ők ismerték fel és használták jól a közösségben rejlő óriási energiát. Nem véletlen tehát, hogy a Legjobb Projekmenedzser különdíját is ennek a csapatnak az egyik tagja, Bozó Bendegúz vihette haza.

A cél az volt, hogy a másik 11 csapattal összekapcsolódva juttassák el a fenntarthatóság üzenetét a lehető legszélesebb körbe. Az együttműködés ugyan rengeteg egyeztetést, időt, szervezést kíván, de sokkal jobb hatásfokkal voltak képesek dolgozni, és ennek megfelelően jóval szélesebb tömeget elérni, mintha egyedül vitték volna végig az elképzelésüket.

(Vass Dóra és Kőnig Levente - Fényrobbantók)

 A Fényrobbantók példája tehát megmutatja, hogy koncepcióval, összehangolt megvalósítással, mások bevonásával és a velük való aktív együttműködéssel rengeteg emberhez juttathatjuk el az üzenetünket.

 (Szerző: Szandra)

Szólj hozzá